مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×



مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان:
کیفیت نان های تولیدی زنجان رتبه برتر کشوری را دارد


مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: تمامی نان های تولیدی استان رتبه اول تا چهارم را به لحاظ کیفیت در کشور کسب کرده است.
به گزارش واحد روابط عمومی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان، ولی‌اله زمانی در تشریح جزئیات این خبر، اظهار کرد: بر این اساس نان لواش زنجان امتیاز ۹5.2، تافتان 99، نان بربری ۹8.6 و سنگک امتیاز 98 کسب و در مجموع در 2 بخش تافتان، بربری رتبه اول کشوری و در بخش سنگک رتبه دوم و در نان لواش پس از استان های قزوین، مازندران و آذربایجان شرقی در رتبه چهارم کشوری را کسب کرده است.

وی ادامه داد: میانگین نمره کشوری کیفیت در نان لواش، تافتان و بربری 85.31، و سنگگ 88.08 لحاظ می شود که میانگین امتیاز تمامی نان های تولیدی استان زنجان در اسفند سال گذشته نمره 97.7 کسب کرده است.

زمانی افزود: مرکز پژوهش های غلات کشور با توجه به استاندارد ۲۶۲۸ (روش آزمون نان های سنتی ) وضعیت کیفی نان های تولیدی در سطح کشور را بررسی و سپس نتایج را اعلام می کند. 

وی گفت: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده توسط مرکز پژوهش های غلات کشور تمامی نان های تولیدی این استان رتبه اول، دوم و چهارم را به لحاظ کیفیت در کشور کسب کرده است.

زمانی اظهار کرد: روش های تست بر انواع نان مبتنی بر یکنواختی، عاری از هر گونه برآمدگی و فرو رفتگی غیر عادی انجام می گیرد و در این میان فرم و شکل نامتقارن نان، پارگی زیاد و از بین رفتن قسمتی از نان از عوامل کاهش امتیاز محسوب می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: سطح رویی نان نیز باید دارای پوسته ظریف و یکنواخت بوده، حالت چرمی نداشته باشد که عوامل کاهش دهنده امتیاز در این بخش نیز سوختگی سطح فوقانی نان، خمیری بودن و پارگی و یکنواخت نبودن به شمار می رود.
وی بیان کرد: ویژگی های سطح زیرین نان نیز باید یکنواخت و عاری از علائم سوختگی، خمیری و پارگی باشد و عوامل کاهش دهنده امتیاز نیز در این بخش سوختگی و خمیری بودن، پارگی و چین و چروک و سطح غیر عادی است.

ولی اله زمانی با اشاره به اینکه رنگ نان نیز باید طبیعی باشد و غیر طبیعی شدن رنگ نیز موجب کاهش امتیاز می شود، ادامه داد: بخش دیگر مورد توجه در نان، بافت نان است که باید به راحتی و در اثر کشیدن پاره شده و راحت لقمه شود و از طرف دیگر قابل جویدن باشد.

وی افزود: خشک و سفت بودن نان، گلوله شدن و تبدیل به توده خمیری و چسبیدن آن به دهان و دندان موجب کاهش امتیاز در این بخش می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان بیان کرد: عطر و بو نیز از جمله شاخص ها در پخت به شمار می رود که نان باید دارای بوی معطر مخصوص و عاری از طعم و مزه غیر عادی باشد و در این میان طعم تند و زننده، شور و تلخ موجب کاهش امتیاز می شود.

زمانی ادامه داد: این شاخص ها با توجه به استاندارد ۲۶۲۸ بررسی می شود و علاوه بر موارد یاد شده چهار مورد ناپذیرفتی نیز شامل جوش شیرین (بی کربنات سدیم) است که استفاده از آن و در آرد خبازی ها و خمیر نان های سنتی غیر مجاز است.

وی اظهار کرد: بلانکیت (جوهر قند)، مواد خارجی مانند سنگ و شن و کپگ زدگی در نان مجاز نیست و جز ناپذیرفتنی ها محسوب می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: بر این اساس امتیاز بین ۹۰تا ۱۰۰ خیلی خوب، ۸۰تا ۹۰ خوب،۶۰ تا۸۰ متوسط، کم تر از ۶۰ نیازمند ارتقای کیفی طبقه بندی می شود.

کدخبر: 12/1401
06 اردیبهشت 1401 وحید اکبری 883
6 رای
Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025