شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، بسیاری از چالشها و بحرانهای مرتبط با کمبود کالاهای اساسی و پر مصرف کشور در طول سالیان گذشته به سر پنجه تدبیر، توانمندی و اعتبارات بینالمللی این شرکت مرتفع شده است.
پس از ادغامهای مختلف معاونت بازرگانی و انحلال شرکت غله در برهههای زمانی متعدد در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ شرکت غله به وزارت صمت انتقال یافت و همه شرکتهای غله و خدمات بازرگانی مناطق ۱۴ گانه کشور منحل شده و به اداره کل تبدیل و همچنین از وزارت جهاد کشاورزی منفک و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ملحق شدند،که در سال ۱۴۰۰ بر اساس مصوبه هیات دولت شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مجددا زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی مغشول به فعالیت است.
اتخاذ سیاستهای مناسب و کاربرد روشهای صحیح در زمینه ارائه خدمات بازرگانی و ایجاد تأسیسات مربوط به کالاهای اساسی، حساس و ضروری و بهسازی امکانات و خدمات موجود و گسترش آن در سطح کشور به منظور بهبود امور مربوط به تامین و خرید، نگهداری، بستهبندی، پخش و توزیع و سایر موارد مرتبط با کالاهای اساسی و تشویق و راهنمایی بخش خصوصی به سرمایهگذاری در موارد مذکور از جمله اهداف شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران است.نقش و جایگاه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در انجام ماموریتهای بخش بازرگانی کشور شامل تهیه و تامین کالاهای اساسی و استراتژیک از جمله گندم، برنج، روغن خام و شکر خام و ...، بهسازی امور مربوط به خرید، ذخیرهسازی و نگهداری و توزیع کالاها و نظارت کامل بر اجرای این امور از اهمیت ویژهای برخوردار و بیانگر حضور فعال شرکت بازرگانی دولتی ایران در عرصه اقتصادی کشور است.