مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، «گندم» و شیوه خرید آن، یکی از موضوعات داغ این روزهای رسانه‌ها است.

اهمیت موضوع گندم نیز به علت جایگاهی است که این محصول در سبد غذایی خانوارهای ایرانی دارد، از همین رو دولت موظف است پس از اعلام قیمت گندم در اول هر سال زراعی نسبت به خریداری آن اقدام کند.

البته ذکر این نکته ضروری است که قیمت خرید تضمینی گندم نیز هرسال طبق پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی با بررسی میدانی هزینه‌های تولید این محصول و حداقل به اندازه نرخ تورم تعیین می‌شود و دولت نیز به همان نرخ تعیین شده نسبت به خرید گندم اقدام می‌کند.

با نزدیک شدن به پایان فصل خرید تضمینی گندم در سال زراعی 98-97  شاهد خرید 7 میلیون تنی گندم و البته کاهش قابل توجه میزان خرید تضمینی گندم نسبت به تولید این محصول در سال زراعی جاری و میزان خرید تضمینی گندم در سال گذشته هستیم، موضوعی که رسانه‌ها بارها به آن پرداخته‌اند و یکی از دلایل عمده آن را پایین بودن نرخ تضمینی گندم اعلام می‌کنند.

در استان زنجان نیز در حدود 235 هزار تن گندم خریداری شده است، رقمی که در مقایسه با سال قبل آن تقریبا نصف شده است.

با توجه به همه موضوعات بیان شده و به منظور آگاهی هرچه بیشتر اصحاب رسانه‌ها از شیوه ذخیره‌سازی گندم و همچنین تبدیل آن به آرد، تور رسانه‌ای بازدید از سیلوهای زنجان و همچنین یکی از کارخانجات آردسازی زنجان برگزار شد.

بازدید از سیلوی غدیر نخستین بخش این تور خبری بود، سیلویی با ظرفیت هفت هزار تن مجهز به واگن که در پنجاه و هشت ساله توسط روس‌ها احداث شده و سالانه عملیات بالای 120 هزار تن گندم را دارد و به واگن سراسری کشور متصل است.

*ارسال ریلی گندم به 14 استان کشور

در بازدید از این سیلو خبرنگاران در جریان شیوه حمل و نقل ریلی گندم و شیوه ارسال و دریافت گندم از این طریق قرار گرفتند.

در ادامه خبرنگاران از کارخانه آرد «فخر» زنجان بازدید کرده و در این بازدید نحوه ورود و خروج گندم به سیلو از طریق اتاق فرمان، نحوه نگهداری و آزمایش، نمونه برداری و مراحل آزمایشگاهی گندم تشریح شد.

آشنایی با روند کار آزمایشگاهی و فرآیند چگونگی آزمایشات کیفی گندم آرد و نان، کنترل و نظارت بر امنیت و سلامت غذایی مردم نیز از دیگر بخش‌های این تور خبری بود.

 معاون بازرگانی اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در جریان این بازدید ضمن تشریح شیوه فعالیت سیلوهای ذخیره‌سازی گندم اظهار کرد: گندم از طریق کامیون وارد سیلوی غدیر شده و از طریق ناوگان ریلی به 14 استان کشور ارسال می‌شود به شیوه‌ای که صرفه اقتصادی ناوگان ریلی موجب شده است گندم تا سیستان و بلوچستان ارسال شود

ستار رحمنی گفت: سیلوی غدیر یکی از سیلوهای بتنی استان است و سالانه عملیات بالای 120 تن را دارد و جزو سیلوهای استراتژیکی استان محسوب می‌شود.

 وی در ادامه ظرفیت سیلوهای استان را 550 هزار تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته 455 هزار تن خرید گندم داشتیم و با ذخیره قبلی، میزان گندم به بیش از 550 هزار تن رسید.

معاون بازرگانی اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در ادامه گزارشی از فعالیت کارخانجات آردسازی استان ارائه کرد و گفت: ظرفیت کارخانجات آردسازی سطح استان بیش از مصرف مورد نیاز استان است.

*مصرف ماهیانه 12 هزار تن آرد در زنجان

وی با اشاره به اینکه کارخانجات استان دارای برندهای به روز دنیا هستند و گندم تولیدی استان با بهره‌گیری از استانداردهای روز دنیا به آرد تبدیل می‌شود، گفت: گندم طی تبدیل شدن به آرد چند مرحله را طی می‌کند به این شکل که این محصول ابتدا تحت عملیات بوجاری قرار گرفته و سپس وارد کندوی خشک می‌شود.

رحمنی با بیان اینکه در عملیات بوجاری همه ناخالصی‌های گندم از جمله سنگ‌ریزه و دانه‌های چروکیده که قابلیت مصرف در آرد را ندارند، گرفته می‌شود، اضافه کرد: پس از این عملیات گندم بعد از آماده شدن ابتدا وارد سیلوی خشک و در مرحله بعدی وارد سیلوی تر می‌شود.

معاون بازرگانی اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: برای اینکه گندم ناخالصی نداشته باشد، باید نم‌زنی شود و پس از اینکه وارد سیلوی تر شد، برای ورود به والس آماده می‌شود.

وی در ادامه ضمن تشریح مراحل مربوط به پوست‌گیری و جداکردن سبوس از دانه افزود: پس از طی این مراحل گندم خرد شده، الک و بسته به نوع مصرف تفکیک می‌شود، چراکه آردهای مصرف خبازی به سه دسته متناسب پخت نان لواش، نان سنگک و نان بربری تقسیم‌بندی می‌شود.

رحمنی میزان مصرف ماهیانه آرد زنجانی‌ها را 12 هزار تن اعلام کرد و گفت: آرد تولیدی به صورت روزانه به مراکز پخت منتقل می‌شود، به طوری که هیچ نانوایی در هیچ نقطه از شهر بدون آرد نماند و این چرخه به شیوه‌ای طراحی شده است که جریان تحویل آرد به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

*همراهی خوب مردم در فروش گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان نیز در پایان این تور خبری در نشست با اصحاب رسانه ضمن مطلوب ارزیابی کردن وضعیت فعالیت کارخانجات آردسازی استان اظهار کرد: از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین کیفیت آرد تولیدی کارخانجات استان در سطح برتر کشوری هستند.

محمد ایزدی با اشاره به صادرات آرد از استان زنجان از سال گذشته برای نخستین بار افزود: در این حوزه دو باب از کارخانجات استان عملکرد خوبی ارائه کردند.

وی در ادامه به بحث خرید گندم و مباحث پیرامونی آن اشاره کرد و افزود: امسال نرخ خرید گندم یک هزار و 700 تومان بود که ما نیز در استان طبق همین نرخ خرید را انجام دادیم و تاکنون موفق به خرید 235 هزار تن گندم شده‌ایم که ارزش ریالی آن 411 میلیارد تومان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان ارزش ریالی میزان گندم خریداری شده سال گذشته را 604 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: امسال تا به امروز به میزان 411 میلیارد تومان خریداری شده و هنوز عملیات خرید در استان ادامه دارد.

 وی با بیان اینکه 25 هزار تن نیز خرید توافقی ثبت شده در سامانه وجود دارد و بخشی نیز در حال ثبت است که مجموع آن در کل به 32 هزار تن خواهد رسید، افزود: آمارها نشان می‌دهد که با احتساب خرید در همه بخش‌ها تاکنون 270 هزار تن گندم خریداری شده است.

ایزدی با اشاره به ابراز نارضایتی گندم‌کاران از قیمت تضمینی اعلام شده برای گندم گفت: گندم‌کاران تمایل داشتند که گندم به قیمت جهانی یعنی 2 هزار تومان خریداری شود که این اتفاق رخ نداد و همین امر موجب کاهش خرید گندم شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه آخرین پیش بینی جهادکشاورزی در میزان خرید تضمینی امسال 370 هزار تن است، که فکر نمی‌کنم این برآورد محقق شود و بتوانیم این میزان خرید را داشته باشیم، اضافه کرد: پیش‌بینی بنده این است که میزان خرید گندم استان تا پایان فصل خرید به زحمت به 300 هزار تن برسد.

وی با اشاره به اینکه خرید 235 هزار تنی گندم با فعالیت 24 ساعته سیلوها محقق شده است، گفت: البته با توجه به اقدام به موقع صورت گرفته در راستای جلوگیری از قاچاق گندم و اقدام شورای تأمین در این بحث، از خروج 2 هزار تن گندم از استان جلوگیری شد.

*خرید گندم مطلوب است

ایزدی افزود: شاید یکی از دلایل کاهش فروش گندم از سوی گندم‌کاران اختلاف بین خرید تضمینی با نهاده‌های دامی از جمله جو و ذرت بوده که موجب شده گندم‌کاران بخشی از گندم را برای خوراک دام نگه دارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با تأکید بر اینکه با وجود نارضایتی گندم‌کاران از قیمت خرید تضمینی باز هم شاهد همراهی خوب کشاورزان در این بحث هستیم، گفت: درست است که خرید گندم استان نسبت به سال قبل کاهش یافته، اما آمار خوبی محسوب می‌شود چون در طی سنوات گذشته  در دو سال کل خرید گندم غله فقط 10 یا 11 هزار تن بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ابزار نارضایتی گندم‌کاران و عدم تحویل آن به سیلوها نیز گفت: مثال نارضایتی گندم‌کاران همچون نارضایتی خبرنگاران از شغل خود است، یعنی ممکن است، خبرنگاری از حقوق و مزایای خود ناراحت باشد اما کارش را همچون سابق انجام می‌دهد، بر همین اساس درست است که گندم‌کاران از قیمت ناراضی هستند اما با درک موقعیت و شرایط گندم خود را در کمال اختیار به سیلوها تحویل دادند.

ایزدی با تقدیر از همراهی خوب گندم‌کاران گفت: کشاورزان شرایط فعلی کشورمان در مورد تحریم‌ها و سایر مشکلات را درک می‌کنند، چرا که آنها نیز متوجه جنگ اقتصادی دشمن هستند.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در پاسخ به سوالی درباره برنج‌های آلوده نیز گفت: در یک بازه زمانی محموله برنج 30 هزار تنی از اروگوئه وارد شد و با توجه به اینکه در آن زمان استانداردهای فلزات سنگین متفاوت بود از همین رو مشکلی نداشت، اما با تغییر در دامنه مصرف فلزات سنگین این دامنه محدودتر شد تا اینکه بخشی از این برنج‌ها در کشور غیرقابل مصرف اعلام شد.

وی با بیان اینکه فلزات سنگین ممکن است در اکثر برنج‌ها باشد، گفت: چون حساسیت خاصی روی این برنج‌ها بوده موضوع آلودگی مطرح است.

ایزدی با اشاره به اینکه توزیع این برنج‌ها دستورالعمل دارد و ما نیز در استان تابع همین دستورات هستیم، اضافه کرد: در استان زنجان در حدود 500 تن از این برنج‌ها وجود دارد که تا زمان تعیین تکلیف نهایی به صورت امانت در اختیار اداره کل غله قرار دارد و در این راستا منتظر تصمیمات کشوری هستیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در پایان گفت: بنده سوال می‌کنم، آیا دستگاه‌های نظارتی بر همه مراکز عرضه برنج این شدت نظارت را دارند یا نه؟ و اینکه انواع برنج‌های پاکستانی و هندی این نظارت وجود دارد و برخی از برنج‌هایی که در بازار عرضه می شود تاریخ انقضا ندارند.
https://www.farsnews.com/zanjan/news/13980612000008

12 شهریور 1398 وحید اکبری 1549
0 رای
Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025