مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، ستار رحمنی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مرکز خرید و ذخیره گندم و کارخانه تولید آرد در زنجان، در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که نان سنگک به خاطر برخورداری از سبوس گندم، بیشترین ارزش غذایی را دارد، اظهار کرد: ظرفیت کارخانجات آردسازی سطح استان بیش از مصرف مورد نیاز استان است. همچنین خوشبختانه همه کارخانجات ما از برندهای روز دنیا پیروی کرده و به خاطر این‌که از نظر دیاگرام و خط تولید، والسی به شمار می‌رود، گندم تولیدی استان با بهره‌گیری از استانداردهای روز دنیا به آرد تبدیل می‌شود. 
 
این مسئول با اشاره به این‌که مصرف آرد در سطح استان زنجان، ماهانه 12 هزار تن برآورد شده است، ادامه داد: آرد تولیدی در استان زنجان به صورت روزانه به مراکز پخت نان منتقل می‌شود و هیچ نانوایی در هیچ نقطه از استان حتی یک روز هم بدون آرد نمی‌ماند. از همین‌رو حساسیت کار خیلی بالا است و زنجیره تامین گندم، تولید آرد و تحویل آرد به نانوایان به صورت مکرر در استان جریان دارد و مدیریت می‌شود. 
 
وی با بیان این‌که گندم طی تبدیل شدن به آرد چند مرحله را طی می‌کند، افزود: این محصول ابتدا تحت عملیات بوجاری قرار گرفته و سپس وارد کندوی خشک می‌شود؛ به عبارتی، همه ناخالصی‌های گندم از جمله سنگ‌ریزه و دانه‌های چروکیده که قابلیت مصرف در آرد را ندارند، در سیستم بوجاری از دانه‌های با کیفیت گندم جدا می‌شود و گندم بعد از آماده شدن ابتدا وارد سیلوی خشک و سپس وارد سیلوی تر می‌شود. 
 
رحمنی تصریح کرد: گندم برای این‌که میزان خاصی از رطوبت داشته باشد، باید نم‌زنی شود و بعد از این‌که وارد سیلوی تر شد، برای ورد به والس آماده می‌شود. دستگاه‌های والس نیز به‌روزترین و مناسب‌ترین دستگاهی است که در تولید پروسه آرد در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان یادآور شد: گندم مرحله به مرحله پوست‌گیری و سبوس از دانه جدا می‌شود و سپس دانه از طریق غلتک‌های شیاردار خرد می‌شود. این فرایند ادامه می‌یابد تا گندم به آرد تبدیل شود. در مرحله آرد، گندم خرد شده الک و بسته به نوع مصرف تفکیک می‌شود؛ چراکه آردهای مصرف خبازی به سه دسته متناسب پخت نان لواش، نان سنگک و نان بربری تقسیم‌بندی می‌شود. 
 

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی علاوه بر تامین گندم، وظیفه تامین کالاهای اساسی از جمله شکر و برنج تنظیم بازار را نیز بر عهده دارد و چنین چیزی در ایام محرم و صفر که بحث نذورات مطرح می‌شود، نمود بیشتری می‌یابد.

https://zanjan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=93919
11 شهریور 1398 وحید اکبری 1520
0 رای
Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025