مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، همه ساله در استان خرید تضمینی گندم از اواخر خرداد آغاز و تا پایان شهریور ادامه می‌یابد، امسال در طول فصل خرید گندم 44 مرکز خرید گندم اعم از سیلوهای دولتی، کارخانجات آردسازی، سیلوهای بخش خصوصی و مراکز تحویل گندم تعاونی روستایی خرید گندم از کشاورزان زنجانی را بر عهده گرفتند.

بر اساس آمارهای ارائه شده، سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان قبل از نوروز سال 94 پیش‌بینی کرد که تولید گندم امسال استان زنجان 350 هزار تن باشد اما با توجه به اینکه عمده بارش‌ها در اردیبشهت رخ می‌دهد این سازمان تصمیم گرفت تا مجددا تولیدات امسال گندم را برآورد کند که بر همین اساس به دلیل کاهش میزان بارندگی این پیش‌بینی به تولید 230 هزار تن رسید.

شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان پیش‌بینی کرد تا امسال 150 تا 200 هزار تن گندم توسط 44 مرکز خرید اعم از تعاون روستایی، بخش خصوصی و دولتی در کل استان خریداری شود.

با وجود اینکه مسئولان ذیربط بر کیفیت بالای گندم تولید شده دراستان زنجان تاکید دارند اما امسال نخستین حواله 20 هزار تنی صدور گندم از زنجان به تهران برگشت داده شد. برای پیگیری این موضوع و در جریان قرار گرفتن از میزان گندم خریداری و ذخیره شده با رسول منصوری، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: میزان خرید تضمینی گندم توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان تا به امروز چقدر بوده است؟

منصوری: در حال حاضر نزدیک به 224 هزار و 650 تن گندم در استان زنجان خریداری شده که بیش از 3 هزار تن افزایش در پیش‌بینی‌ها نسبت به دوره مشابه سال قبل که 220 هزار تن بوده قابل مشاهده است. با این اوصاف در رابطه با خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 هزار تن رشد داشته‌ایم.

تسنیم: میزان خرید گندم کارخانجات استان زنجان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منصوری: میزان خرید امسال کارخانجات استان زنجان بسیار مطلوب بوده به طوری که تاکنون 89 هزار و 317 تن گندم توسط این مراکز خریداری شده است.

تسنیم: آیا برنامه ای برای افزایش ظرفیت سیلوهای استان زنجان دارید؟

منصوری: بر اساس بخشنامه ارائه شده مجوز افزایش سیلو صادر نمی‌شود، اما مراکزی که عملیات مربوط به فوندانسیون را انجام داده و مجوز خود را از قبل اخذ کرده‌اند اجازه تکمیل کردن ظرفیت سیلوهای خود را دارند. تلاش می‌کنیم تا سال آینده در مجموع حدود 40 هزار تن به ظرفیت سیلوهای استان زنجان بیافزاییم که این مهم شامل افزایش ظرفیت سیلوی زرین پیمان خدابنده تا 20 هزار تن، افزایش ظرفیت سیلوی حیدری ایجرود تا 17 هزار تن و افزایش ظرفیت سیلو ولیعصر(عج) زنجان تا 17 هزار تن است.

تسنیم: میزان بهای خرید گندم از کشاورزان استان زنجان را بفرمایید؟

میزان مطالبات کشاورزان زنجانی بابت خرید گندم 285 میلیارد تومان محاسبه شده که مبلغ درشتی است، اما پرداخت دیرهنگام این میزان مبلغ به کشاورزان زنجانی به نوعی اجحاف در حق گندم‌کاران است و امیدوارم که مسئولان سال بعد برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای پرداخت این مبالغ داشته باشند.

تسنیم: ذخیره فعلی گندم استان زنجان به چه میزان است؟

منصوری: در حال حاضر برای نخستین بار میزان گندم مصرف 3 ساله داخل استان که 94 هزار تن گندم برای آرد یارانه‌دار و حدود 24 هزار تن گندم برای آرد آزاد بوده ذخیره شده است.

تسنیم: تاکنون چه میزان از مطالبات گندمکاران استان زنجان پرداخت شده است؟

منصوری: 199 میلیارد تومان از 285 میلیارد تومان یعنی حدود 77 درصد مطالبات کشاورزان استان زنجان پرداخت شده است که بنا به قول‌های داده شده توسط وزارتخانه متبوع ظرف 10 روز آینده کل مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود.

تسنیم: پیک خرید گندم استان زنجان مربوط به کدام ماه بوده است؟

منصوری: بیش ترین خرید مربوط به 10 روز نخست مردادماه بود که نزدیک به 64 هزار تن خرید گندم به ثبت رسید.

تسنیم: چه میزان گندم توسط تعاون روستایی استان زنجان خریداری شده است؟

منصوری: بیش از 220 هزار تن گندم توسط تعاون روستایی استان زنجان به عنوان مباشر خرید خریداری شده است.

تسنیم: امسال میزان خرید گندم توسط تعاون روستایی استان زنجان بیش از حد ظرفیت انبارهای این سازمان بود به طوری که حجم وسیعی از گندم‌های خریداری شده در فضای باز نگهداری شد و هر لحظه احتمال بارش هم وجود داشت، چه برنامه‌ای برای تکرار نشدن این مورد برای سال آینده دارید؟

منصوری: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تلاش می‌کنیم تا با افزایش ظرفیت و توسعه فضاهای اماکن ذخیره و نگهداری گندم سال آینده با این مشکل مواجه نشویم. شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان با تعاون روستایی استان 16 هزار و 500 تن ظرفیت ذخیره گندم در محل‌های مسقف را اعلام کرده بود و از طرفی قرارداد خرید40 هزار تنی را با این سازمان منعقد کردیم و سازمان تعاون روستایی استان زنجان امسال 42 هزار تن گندم خریداری کرد در حالی که این میزان در سال قبل 22 هزار تن به ثبت رسیده بود. از طرفی تعاون روستایی استان زنجان باید محموله‌های کوچک گندم را خریداری می‌کرد و محموله‌های بزرگ را به سیلوهای مراکز دولتی و خصوصی ارجاع می‌داد، اما متاسفانه این کار را نکرد و سبب انباشت گندم در محوطه انبارهای این سازمان شد.

تسنیم: آیا فکر نمی‌کنید صدور دیرهنگام مجوز حمل گندم از زنجان به سایر استان‌ها هم علت دیگر انباشت این محصول در انبارها و سایر اماکن نگهداری این محصول بوده است؟

منصوری: بله اخذ مجوز زمان‌بر است، ولی ما بر اساس قرارداد منعقد شده با سازمان تعاون روستایی استان باید خرید گندم را انجام می دادیم. در حال حاضر مجوز 35 هزار تنی برای ارسال گندم از زنجان به استان‌های البرز، گیلان و مازندران صادر شده اما منتظر خالی شدن مراکز نگهداری گندم این استان‌ها هستیم. واقعیت این است که تعاون روستایی برنامه‌ریزی دقیقی در پیش‌بینی خرید گندم خود نداشته است.

تسنیم: با وجود اینکه مسئولان استان زنجان از کیفیت گندم تولید شده در مزارع ابراز رضایت‌مندی می‌کنند، امسال شاهد برگشت بارهای گندم ارسال شده به تهران بودیم، علت عدم مجوز تخلیه این بار از سوی مسئولان ذیربط چه بوده است؟

منصوری: بله نخستین مجوز 20 هزار تنی حمل بار از زنجان به تهران اخذ شد، اما به دلیل کیفیت پایین و میزان سن زدگی بالای گندم‌های ارسالی و اختلاط گندم با ماسه و خاک مورد تائید کارشناسان قرار نگرفته و مسئولان ذیربط جلوی ورود گندم‌های ارسالی را گرفته و حتی چندین محموله را برگشت دادند.

تسنیم: آیا در هنگام خرید گندم میزان سن‌زدگی را در آزمایشگاه‌های شرکت غله استان زنجان مورد بررسی کارشناسان قرار نمی‌گیرد؟

منصوری: شرکت غله استان زنجان مجهز به آزمایشگاه‌ است، اما واقعیت این است که در هیچ یک از 23 مرکز تعاون روستایی استان زنجان ما آزمایشگاهی نداریم و نمونه‌های گندم خریداری شده توسط این مراکز به صورت چشمی و کاملا سنتی میزان سن‌زدگی گندم ها را مورد بررسی قرار داده‌اند و به هیچ عنوان گندم‌های خریداری شده توسط این مراکز در آزمایشگاه مورد بررسی قرار نگرفته است.

گفت‌وگو از لیلا محمدی

16 شهریور 1394 وحید اکبری 2039
0 رای
Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025