مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×

 

ياداشت: نقل از پرتال شرکت بازرگانی دولتی ایران مورخ 30/11/92

سبوس گندم كلسترول خون را كاهش مي دهد

 

سبوس يكي از مواد بسيار مفيد گندم است و عده اي به غلط شايع كرده ا ندكه سبوس در معده هضم نمي شود و بايد آرد را الك كرد وسبوس آن را گرفت .

تجربيات علمي دانشمندان و غذا شناسان عكس اين موضوع را ثابت كرده و حتي اخيرا" ثابت شده است كه عصير روده ها ( شيره روده ) قسمت زيادي از سلولز را حل مي كند و بقيه آن به مصرف پاك كردن و جارو كردن روده مي رسد.
سلولزهايي كه ما مي خوريم مخصوصا" سبوس نان تا اندازده اي قابل هضم نيستند و مخصوصا" از معده دست نخورده خارج مي شوند ولي اين قسمتهاي هضم نشده داراي فوايد ديگري هستند كه از جمله آنها يكي ايجاد حركات دودي معدي است .
اين حركات دودي ظاهرا" اثرمفيد و مطبوعي نيستند ولي در حقيقت بسيـار مهم و ضروري مي باشند معده را تحريك مي كنند و اين تحريكات فوايد زيادي دارند و سبب تقويت معده مي شوند .
از طرف ديگر مشاهده مي كنيم كه موادي كه با الك از آرد خارج مي شوند از قبيل سبوس . گلوتن داراي فوايد زيادي مي باشد .
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه گفت : مصرف سه قاشق مربا خوري پودر سبوس گندم در يك ليوان شير كم چرب يا يك ليوان آب ميوه قبل از صبحانه براي مدت يكماه فرد را عليه يبوست بيمه مي كند .
دانشمندان در تحقيقات انجام شده به اين نتيجه رسيدند كه پودر سبوس گندم مهم ترين و قوي ترين فيبر مكانيكي است .
پودر سبوس گندم به دليل اينكه دافع قاطع يبوست است به طلاي گياهي معروف شده و كوچكترين عارضه جانبي نيز ندارد .
اين تحقيق براي نخستين بار در ايران توسط يك تيم در دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه انجام شده . اين تحقيق در نهمين كنگره تغذيه كه شهريور امسال در شهر تبريز برگزار مي شود پذيرفته شده و به صورت مقاله ارائه خواهد شد .
يبوست مادر بيماريها محسوب مي شود كه به گفته پزشكان يبوست حاد يا مزمن با عوارض گوناگون ناشي از متبالويسم ناقص از قبيل ديابت تيپ 2 ، چاقي مرضي ، چربي خون بالا ، تيري گليسيريد ، گلسترول بالا (ليپوپروتئينهاي بد خين ) ، اسيد اوريك بالا ، پوكي استخوان ، كم حجم شدن مغز استخوان ، پوسيدگي دندان و حتي لاغري مفرد را به دنبال دارد .
با خوردن پودر سبوس گندم فشار خون ، اسيد اوريك ، گلسترول و تري گليسيريد كاهـش مي يابد و از ناراحتي هاي عصبي جلوگيري مي شود .
كساني كه قصد كاهش وزن سالم را دارند مي توانند با مصرف پودر سبوس گندم در برنامه غذايي به هدف خود برسند .
مصرف پودر سبوس گندم درمانگر پوليپ هايي مي شود كه در كولن يا روده فراخ ايجـاد مي شود و از آن مهم تر ورم معده ، ورم روده را درمان مي كند .
در اين تحقيق گسترده كه با همكاري دكتر علي عزيزي انجام شد اثرات فيبر غذايي و تأثير آن بر متابوليسـم ( سوخت و ساز بدن ) و سلامت فرد مورد بررسي قرار گرفت .
فيبرهاي مكانيكي غذايي علاوه بر بهبود خصوصيات مذكور ، نظم در دفع ، تخليه روده فراخ و جلوگيري از اثرات فعل و انفعالات سوء ميكروبي در روده فراخ بر روي مواد دفعي را به دنبال دارد .
اثرات بهبودي و نظم در دفع ، بهبود سلامت كلي در فرد را در پي دارد و از جمله پوست بدن مخصوصا" پوست چهره پاك و شاداب شد ، فرد احساس سبكي مي كند و حالت تعادل رواني براي وي ايجاد مي شود .
فيبرهاي غذايي عنصر حياتي غذايي ( پروتئين ، چربي ، كربوهيدرات ، مينرال ، ويتامين و آب ) محسوب نمي شود اما اثر آن در سلامت فرد بي نظير و بي همتاست .
فيبر غذايي ماده اي بهشتي است كه سلامت جهاز هاضمه فرد را تضمين مي كند و اختلالات هاضمه از قبيل ورم معده ، ورم روده و روده تحريم پذير كه اساسا" درمان دارويي ندارد را به راحتي درمان مي كند .
سبوس گندم همچنين حاوي كالري ، كربوهيدرات و فيبرهاي خوراكي و مقادير كمتري نيز چربي و پروتئين است . همچنين اين ماده خوراكي منبع غني از انواع ويتامينهاي ب است .
سبوس گندم منبع غني از 8 ماده معدني مهم شامل منگنز، منيزيوم ، سلينيوم ، فسفر ، آهن ، پتاسيم و روي است .
ازديگر خواص سبــوس گندم مي توان به دارا بودن اسيدهاي چرب مفيد چون امگا 3 و امگا 6 اشاره نمود.
03 اسفند 1392 وحید اکبری 2848
0 رای
Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025