مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×

شاید در بین عموم مردم نام اداره یا شرکت غله کمتر از سایر ادارات و نهادهای دولتی شناخته شده باشد ولی با نگاهی به مسئولیت و رسالت حاکمیتی این نهاد که از نسل یکی از قدیمیترین و بزرگترین سازمانهای دولتی کشور محسوب می گردد و در امر تأمین و مدیریت حوزه گندم ، آرد و نان و همچنین تولید ، ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی مانند برنج ، قند و شکر و غیره فعالیت می نماید ، وظیفه ی مهم و حساس آن بیشتر آشکار گردد.

 یکی از یادگارهای ماندگار در حوزه ذخیره سازی و آسیابانی گندم ، سیلوی قدیمی زنجان می باشد که به نام موزه غله نیز مشهور می باشد. این ساختمان کهن در محل مجموعه انبار گندم سابق در کنار ساختمان فعلی شرکت غله منطقه 14 واقع شده که امور مربوط به انبار گندم ، بوجاری و پاکسازی و آسیاب گندم را انجام می داده و به عنوان اولین نسل از کارخانجات آرد سازی امروزه قلمداد می گردد. این سیلو در فاصله سال‌های 1940 تا 1945 میلادی در خلال جنگ جهانی دوم و قبل از اشغال ایران توسط متفقین توسط آلمانی‌ها ساخته شد. گندم پس از تحویل به سیلو ابتدا به طور کامل توسط دستگاه‌های بوجاری تمیز و پاک‌سازی شده و گندم بدون هرگونه مواد خارجی در چهار کندوی بتنی موجود در این سیلو ذخیره می‌گردد. ظرفیت این سیلو 1000 تن گندم بوجاری شده می‌باشد که این میزان برای منطقه خمسه (زنجان قدیم )کافی بوده و کل گندم منطقه و بخشی از گندم مناطق اطراف به سیلوی مورد نظر تحویل می‌شد. این سیلو دارای 4 طبقه بوده و یکی از نکات جالب آن استفاده از پرچ در نرده‌های پله‌های طبقات است.
دستگاه‌های بوجاری این سیلو با مارک «میاگ» هنوز به طور سالم موجود بوده و شامل دستگاه‌های الک بوجاری، دستگاه حلزونی، دستگاه شن‌گیر، دستگاه ترییور و الواتورهای کاسه‌ای می‌باشد که برای جداسازی ذرات درشت و مواد خارجی، جداسازی سیاهدانه، جداسازی ذرات شن و ماسه و انتقال گندم بین طبقات می‌باشد. شرکت میاگ آلمان پدر صنعت آرد در جهان محسوب شده که بعدها شرکت ترکیبی بولر- میاگ تأسیس گردید. امروزه شرکت بولر آلمان قوی‌ترین شرکت سازنده ماشین‌آلات آردسازی است.
تهیه وتدوین : کمال لطفی

 

13 شهریور 1392 وحید اکبری 2253
0 رای
Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025